onsdag 27. januar 2010

Historisk oversikt over matematikkfagets utvikling - med glimt i øyet:-)

I Marit Holm's bok Opplæring i matematikk (2002, s. 153-154)står utviklingen i matematikk skildret gjennom følgende eksempler på oppgaver:
År 1950:
En bonde selger en sekk poteter for kr 20,-. Produksjonskostnaden er 4/5 av prisen. Finn fortjenesten.
År 1960:
En bonde selger en potetsekk for kr 20,- Produksjonskostnadene er kr 16,- Vær så snill å regne ut fortjenesten.
År 1970:
En bonde selger en mengde poteter (a) for en mengde penger (b). Mengden av produksjonskostnadene (c) er seksten. Tegn et bilde av mengden c som er en delmengde av mengden b og angi resultatet som gir svar på spørsmålet: Hvor stor er fortjenestemengden?
År 1980:
En bonde selger en potetsekk for kr 20,-. Produksjonskostnadene er 4/5 av dette, dvs. kr 16,-. Fortjenesten blir da 1/5, dvs. kr 4,-. Strek under ordet "poteter" og diskuter med en kamerat.
År 2000:
Det synes som om utviklingen er kommet i rett spor når det gjelder riktig matematikkundervisning, for det viser seg at nesten alle klarer 1980-oppgaven, både å streke under og det sosiale samværet med skolevenner. I de kommende år vil vi benytte oss av prosjektarbeid og vil derfor på forhånd streke under ordet "poteter", noe som gir grunnlag for mer tid til sosialt og hyggelig samvær med venner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar